Χωρίς τίτλο

Η Volkswagen, αν οι κατηγορίες είναι αληθινές, έκανε ένα μεγάλο λάθος. Μεγάλο σφάλμα το να μην σέβεσαι τους νόμους ενός κυρίαρχου κράτους, όπως είναι οι ΗΠΑ. Είναι ένα έγκλημα και το κράτος αυτό πρέπει να αντιδράσει. Ο σεισμός που προκάλεσαν οι Η.Π.Α. ήδη έχει μεγάλες επιπτώσεις στον χώρο της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Αλλά πέρα από την ορθότητα ή όχι των διαφόρων μεθόδων παραγωγής, οι οποίες λύνονται με πρόστιμα και με κροκοδείλια δάκρυα για τα μάτια του κόσμου, τι υπάρχει πίσω από την κουρτίνα της γερμανικής οικονομίας;

Βασικά το ότι ετοιμαζόμαστε για το ΤΤΙΡ, την είσοδο μας δηλαδή στην συμφωνία μεταξύ Βρυξελλών και Ουάσινγκτον. Αυτό το ξέρουν λίγο πολύ όλοι και το επιβεβαιώνουν οι μεγάλες βιομηχανίες και στις δυο ηπείρους.

Ας δούμε λίγο τα πράγματα από την πλευρά μιας βιομηχανίας που εξάγει προϊόντα προς τις ΗΠΑ: εκτός από τα έξοδα μεταφοράς, το προϊόν πρέπει να αντιμετωπίσει και το κόστος των εμπορικών δασμών οι οποίοι επιβάλλονται από τις ΗΠΑ. Και όλα αυτά γίνονται για να προστατευτεί η βιομηχανική παραγωγή. Επίσης πρέπει να υπάρχει και τήρηση πρωτοκόλλων, νόμων και κανονισμών που διαφοροποιούν το προϊόν από χώρα σε χώρα προσθέτοντας επιπλέον κόστος.

Με το ΤΤΙΡ τα πράγματα αλλάζουν σε δύο σημεία. Το πρώτο είναι το οικονομικό: τα κράτη που θα αποτελέσουν μέρος αυτής της γιγαντιαίας συνθήκης εμπορίου, θα χάσουν ένα ισχυρό όργανο της πολιτικής οικονομίας μετά από την απώλεια των εθνικών νομισμάτων, το οποίο είναι η επιβολή των δασμών στις εισαγωγές. Θα υπάρξουν άμεσες επιπτώσεις, με την πρώτη να αφορά την ντόπια παραγωγή που θα μειωθεί διότι με το ΤΤΙΡ θα μπει σε έναν ολικό ανταγωνισμό με την αντίστοιχη παραγωγή ενός οικονομικού κολοσσού ( ΗΠΑ ή Ευρώπη ) και με την δεύτερη να αφορά πιθανόν την μονοπώληση του εμπορίου σε διάφορες κατηγορίες, ήδη σε εφαρμογή στον τομέα του τουρισμού. Όλο αυτό θα δημιουργήσει οικονομικό μαρασμό σε μεσαίες επιχειρήσεις, αφού για τις μικρές δεν γίνεται καν λόγος.

Το δεύτερο σημείο αφορά τον καταναλωτή βλέποντας τον από την πολιτισμική και οικονομική μεριά του θέματος. Το ΤΤΙΡ μόνο στην αρχή θα προμηθεύσει τον καταναλωτή με μια μεγάλη γκάμα προϊόντων, όπως για παράδειγμα στον τομέα των αυτοκινήτων ή στον τομέα των αεροπορικών εισιτηρίων. Με το πέρασμα του χρόνου όμως, ο υψηλός ανταγωνισμός θα πετάξει έξω πολλούς με αποτέλεσμα να μειώσει την ποιότητα των προϊόντων και να περιορίσει την επιλογή του καταναλωτή.

Αυτές οι επιπτώσεις που είναι γνωστές στους βιομήχανους, αρχηγούς κρατών και οικονομολόγους, άνοιξαν τον δρόμο για έναν οικονομικό πόλεμο μεταξύ ΗΠΑ και μέρος της Ευρώπης, ειδικά αυτό το μέρος που ηγείτο της ηπείρου μας, συρρικνώνοντας τις αδύναμες οικονομίες. Σε αυτήν την περίπτωση μπορούμε να κατατάξουμε την ξαφνική κρίση της VW στην οποία μπορούμε να προσθέσουμε και την κρίση της BMW. Στον κόσμο του ΤΤΙΡ δεν θα υπάρχει θέση για εταιρείες αυτοκινήτων που κρατούν τα στάνταρ. Στην καλύτερη των περιπτώσεων θα υπάρχει θέση για δυο, και θα αποφασιστεί σε ποιο μέρος θα έχουν την έδρα τους: στις ΗΠΑ ή στην Ευρώπη; Το ίδιο θα συμβεί και για τις αεροπορικές γραμμές, αφού οι εταιρείες Low Cost που έχουν δημιουργηθεί και ανεβαίνουν σε σχέση με τις κρατικές εταιρείες των ΗΠΑ και της Ευρώπης, θα είναι πολλές για το ΤΤΙΡ και κάποιες θα πρέπει να «πεθάνουν».

Είναι σίγουρα θέματα που χρειάζονται μια πιο βαθειά ανάλυση αλλά γνωρίζουμε πολύ καλά ότι οι οικονομίες των διαφόρων κρατών είναι συνεχώς ελεγχόμενες και τίποτε δεν είναι στην τύχη. Μια οικονομική συνεργασία για την δημιουργία τράπεζας, που η Γερμανία είχε προτείνει στην Ρωσία, έθεσε σε συναγερμό τις ΗΠΑ. Μέσα σε μια θάλασσα συμμάχων που έχει στην Ευρώπη για να εγκαινιάσει το ΤΤΙΡ, οι Η.Π.Α. βρίσκουν στην Γερμανία την μοναδική αντίπαλο αφού είναι για την ώρα η «αποικία» η λιγότερο ελεγχόμενη, αυτή που ζητά την ηγεσία της Ευρώπης θυσιάζοντας μέρος της Ευρώπης.

Ο οικονομικός πόλεμος μεταξύ ΗΠΑ και Γερμανίας ανοίγει πολλά γεωπολιτικά σενάρια που εμπλέκουν και μέρη της Μέσης Ανατολής, την κινέζικη κρίση και τις ρωσικές κινήσεις στον χώρο. Πίσω από το θέμα της VW υπάρχει ένα κουτί της Πανδώρας και πρέπει να είμαστε συντονισμένοι διότι μπαίνουμε σε μια περίοδο που όταν τελειώσει, ο κόσμος θα έχει άλλη μορφή.

ΚΩΝΣΤΑΝΤIΝΟΣ ΜΠΟΒΙAΤΣΟΣ

(Φ. 117) 

Advertisements